Mayangsari, Dwi Effect Of Quality Learning Media On The Results Of Learning Through Creativity Of Learning In Learning Online To Students In Sma State 22 Jakarta
Keywords:
Quality of Online Learning Media, Learning Creativity, Learning Outcomes, This research was conducted at SMA Negeri 22 Jakarta in East Jakarta during the pandemic with a survey method using a questionnaire as a research instrument. The data used in this study uses quantitative data using path analysis. The population in this study were all students of SMA Negeri 22 Jakarta for the 2019/2020 academic year with an affordable population of all students of class XI, totaling 324 students. The number of samples used were 72 students taken from class XI IPA 4 and 5 who attended SMA Negeri 22 Jakarta. The results of this study are as follows: (1) The quality of online learning media has a positive and significant effect on students' economic learning outcomes. (2) Learning Creativity has a positive and significant effect on students' Economic Learning Outcomes. (3) The quality of online learning media has a positive and significant effect on students' learning creativity. (4). The quality of online learning media has a positive and significant effect on learning outcomes through learning creativity as an intervening. Penelitian ini dilakukan di SMA Negeri 22 Jakarta di Jakarta Timur selama masa pandemi dengan metode survey menggunakan kuesioner sebagai instrument penelitian. Data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan data kuantitatif dengan menggunakan analisis jalur (path analysis). Populasi dalam penelitian ini seluruh siswa SMA Negeri 22 Jakarta Tahun Ajaran 2019/2020 dengan populasi terjangkau seluruh siswa kelas XI yang berjumlah 324 siswa. Jumlah sampel yang digunakan sebanyak 72 siswa yang diambil dari kelas XI IPA 4 dan 5 yang bersekolah di SMA Negeri 22 Jakarta. Hasil dari penelitian ini adalah sebagai berikut : (1) Kualitas Media Pembelajaran Daring berpengaruh positif dan signifikan terhadap Hasil Belajar Ekonomi siswa. (2) Kreativitas Belajar berpengaruh positif dan signifikan terhadap Hasil Belajar Ekonomi siswa. (3) Kualitas Media Pembelajaran Daring berpengaruh positif dan signifikan terhadap Kreativitas Belajar siswa. (4). Kualitas Media Pembelajaran Daring berpengaruh positif dan signifikan terhadap Hasil Belajar melalui Kreativitas Belajar sebagai intervening.Abstract
This research was conducted at SMA Negeri 22 Jakarta in East Jakarta during the pandemic with a survey method using a questionnaire as a research instrument. The data used in this study uses quantitative data using path analysis. The population in this study were all students of SMA Negeri 22 Jakarta for the 2019/2020 academic year with an affordable population of all students of class XI, totaling 324 students. The number of samples used were 72 students taken from class XI IPA 4 and 5 who attended SMA Negeri 22 Jakarta. The results of this study are as follows: (1) The quality of online learning media has a positive and significant effect on students' economic learning outcomes. (2) Learning Creativity has a positive and significant effect on students' Economic Learning Outcomes. (3) The quality of online learning media has a positive and significant effect on students' learning creativity. (4). The quality of online learning media has a positive and significant effect on learning outcomes through learning creativity as an intervening.
Penelitian ini dilakukan di SMA Negeri 22 Jakarta di Jakarta Timur selama masa pandemi dengan metode survey menggunakan kuesioner sebagai instrument penelitian. Data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan data kuantitatif dengan menggunakan analisis jalur (path analysis). Populasi dalam penelitian ini seluruh siswa SMA Negeri 22 Jakarta Tahun Ajaran 2019/2020 dengan populasi terjangkau seluruh siswa kelas XI yang berjumlah 324 siswa. Jumlah sampel yang digunakan sebanyak 72 siswa yang diambil dari kelas XI IPA 4 dan 5 yang bersekolah di SMA Negeri 22 Jakarta. Hasil dari penelitian ini adalah sebagai berikut : (1) Kualitas Media Pembelajaran Daring berpengaruh positif dan signifikan terhadap Hasil Belajar Ekonomi siswa. (2) Kreativitas Belajar berpengaruh positif dan signifikan terhadap Hasil Belajar Ekonomi siswa. (3) Kualitas Media Pembelajaran Daring berpengaruh positif dan signifikan terhadap Kreativitas Belajar siswa. (4). Kualitas Media Pembelajaran Daring berpengaruh positif dan signifikan terhadap Hasil Belajar melalui Kreativitas Belajar sebagai intervening.
References
Alimuddin & Rahamma, T. &, & Nadjib. (2015). Intensitas Penggunaan E-Learning Dalam Menunjang Pembelajaran Mahasiswa. Jurnal Komunikasi KAREBA, 04(4), 338.
Bilfaqih, Y., & Qomarudin, M. N. (2015). Esensi Pengembangan Pembelajaran Daring. Deepublish.
Ernani Hadiyati. (2011). Kreativitas dan Inovasi Berpengaruh Terhadap Kewirausahaan Usaha Kecil. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 13(1), 8–16. Retrieved from http://puslit2.petra.ac.id/ejournal/index.php/man/article/view/18240
Hamalik, O. (20006). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Kaufman, J. C. (2014). Creativity and mental illness. In Creativity and Mental Illness. https://doi.org/10.1017/CBO9781139128902
Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring Dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia di Perguruan tinggi. Journal Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 53–65. Retrieved from http://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/jeill/%0APEMBELAJARAN
Nazir, M. (2003). Metode Penelitian, Ghalia Indonesia. Nuraini R, EKa.
Rusandi, S. S. (2019). POLA PENDEKATAN EVALUASI HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH. Bawi Ayah: Jurnal Pendidikan Agama Dan Budaya Hindu. https://doi.org/10.33363/ba.v8i1.301
Sudjana, N. (2002). Doc 9. In Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar.
Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. In Sinarbaru.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasat. Biomass Chem Eng.
Talent, T. G. (2012). Creativity Day For Teacher. Bandung: Ikatan Alumni ITB Komisariat 85.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Dwi Mayangsari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.