THE INFLUENCE OF PARENTING PATTERNS OF PARENTS AND PEERS ON LEARNING DISCIPILINE OF VOCATIONAL HIGH SCHOOL STUDENTS IN EAST JAKARTA

Authors

  • Harini Dwi Kurniasari Universitas Negeri Jakarta

Keywords:

Pola Asuh Orangtua, Teman Sebaya, Disiplin Belajar

Abstract

The study aims to determine the infulence of parenting style and peers to
the learning dicipline. The method used is a quantitative method. The
research population reached 185 SMK students majoring in Accounting in
East Jakarta. The sample used was 126 students using proportional
random sampling technique. Data collection using a questionnaire
instrument with a Likert scale. The data analysis technique used is
descriptive statistical analysis, multiple regression equations, test
requirements analysis, hypothesis testing and determination test. The
results of data analysis show that the data used are normally distributed
and linear. The coefficient of determination test results show that the
percentage of parenting styles and peers to explain the learning discipline
variable simultaneously is 33.9%. Simultaneously, the results showed that
there was a significant influence between parenting styles and peers on
learning discipline. Partially, there is a positive and significant influence
between parenting styles on learning discipline, there is also a positive and
significant influence between peers on learning discipline.

References

Adhi, I. S. (2020, March). Kekerasan oleh Anak: Bentuk, Penyebab, Dampak, dan Cara Menanggulangi. Kompas.Com.

Amin, S., & Harianti, R. (2018). Pola Asuh Orang Tua Dalam Motivasi Belajar Anak. Deepublish.

Ashari, R., Sulistyaningrum, C. D., & Murwaningsih, T. (2018). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA DAN PERGAULAN TEMAN SEBAYA TERHADAP KEDISIPLINAN SISWA SMKN 3 SURAKARTA. Jurnal Informasi Dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 2(5), 49.

Breklen Risal Arywibowo, & Priambodo, A. (2017). HUBUNGAN POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP PERILAKU DISIPLIN SISWA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI OLAHRAGA DAN KESEHATAN (STUDI PADA SISWA KELAS XI-5 DAN XI-9 SMA NEGERI 7 SURABAYA TAHUN 2016/2017). Journal of Chemical Information and Modeling, 5(3), 401–405.

Darmawan, D. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif. PT Remaja Rosdakarya Offset.

Fadila, R. U. (2020, February). Pola Asuh Orangtua yang Salah Jadi Pemicu Utama Anak-anak Ikut Tawuran. Pikiran Rakyat.

Fajar, S., & Martunis. (2018). Perubahan Interaksi Sosial pada Pengguna Smartphone studi kasus pada Mahasiswa FISIP Universitas Syiah Kuala. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FISIP Unsyiah, 3(2), 317–328.

Hamzah, F., & Setiawati. (2020). Hubungan Antara Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Kedisiplinan Belajar. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 8(3), 301–308. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v8i3.109568

Harfiyanto, D., Utomo, C. B., & Budi, T. (2015). POLA INTERAKSI SOSIAL SISWA PENGGUNA GADGET DI SMA N 1 SEMARANG. Journal of Educational Social Studies, 4(1), 1–5.

Hernanto, F. (2020, July). Sistem Belajar Online Diberlakukan, Bagaimana Peran Orang Tua? Indozone.

Jessicasari, A., & Hartati, S. C. Y. (2014). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA DAN LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP KEDISIPLINAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI, OLAHRAGA DAN KESEHATAN (Studi pada kelas XI di SMAN 3 Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 2(3), 661–666.

KAS, T. P. P. K. (2007). Kursus Persiapan Hidup Berkeluarga. Kanisius.

Kemendikbud, T. Simk. (2003). UU No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Kumalasari, S. D. (2018). PENGARUH KONFORMITAS TEMAN SEBAYA TERHADAP KEDISIPLINAN PADA SISWA SMK MUHAMMADIYAH 3 YOGYAKARTA. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling Volume, 4(1), 102.

Lulu Retno Wulandari, Suhainil, N., & Mudjiran. (2017). HUBUNGAN DUKUNGAN ORANGTUA DAN TEMAN SEBAYA DENGAN KEDISIPLINAN BELAJAR SISWA. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 108–126.

Marsal, A., & Hidayati, F. (2017). Pengaruh Smartphone Terhadap Pola Interaksi Sosial Pada Anak Balita di Lingkungan Keluarga Pegawai UIN Sultan Syarif Kasim Riau. Jurnal Ilmiah Rekayasa Dan Manajemen Sistem Informasi, 3(1), 78–84.

Martsiswati, E., & Suryono, Y. (2014). Peran Orang Tua dan Pendidik dalam Menerapkan Perilaku Disiplin terhadap Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 187–198.

Masduki, Y., & Warsah, I. (2020). Psiokologi Agama. Tunas Gemilang Press.

Pratiwi, R. S., & Muhsin. (2018). PENGARUH TATA TERTIB SEKOLAH, LINGKUNGAN KELUARGA, LINGKUNGAN TEMAN SEBAYA, DAN MINAT BELAJAR TERHADAP DISIPLIN BELAJAR Rhomadani. Economic Education Analysis Journal, 7(2), 638–653.

Putri, S. A. (2016). HUBUNGAN ANTARA POLA ASUH DEMOKRATIS ORANGTUA DAN PENERIMAAN TEMAN SEBAYA DENGAN DISIPLIN BELAJAR SISWA. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 29(5), 790–801.

Rahman, U., Mardhiah, & Azmidar. (2015). Hubungan antara pola asuh permisif orangtua dan kecerdasan emosional siswa dengan hasil belajar matematika siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(1), 121.

Ramadona, M., Anjani, A. R., & Putriani, R. (2020). PENGARUH POLA ASUH ORANGTUA TERHADAP KEDISIPLINAN PESERTA DIDIK DI SMK TEKNINDO JAYA DEPOK. Research and Development Journal Of Education, 6(2), 13–23.

Santrock, J. W. (2008). Psikologi Pendidikan. Kencana Prenada Media Group.

Sari, N. P., & Renggani. (2018). HUBUNGAN POLA ASUH ORANGTUA DAN TEMAN SEBAYA TERHADAP KEDISIPLINAN BELAJAR SISWA KELAS III SD. Joyful Learining Journal, 7(4), 57–65.

Sochib, M. (1998). Pola Asuh Orang Tua Untuk Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Rineka Cipta.

Soetjiningsih, C. H. (2018). Seri Psikologi Perkembangan Anak Sejak Pembuahan Sampai Dengan Kanak-kanak Akhir. Kencana Prenada Media Group.

Susanto, A. (2018). Bimbingan dan Konseling di Sekolah Konsep, Teori dan Aplikasinya. Kencana Prenada Media Group.

Yuandari, E., & Rahman, R. T. A. (2017). Metodologi Penelitian dan Statistika. In Media.

Yudha, R. P. (2018). Motivasi Berprestasi & Disiplin Pesesrta Didik Serta Hubungannya dengan Hasil Belajar. Yudha English Gallery.

Published

2022-07-20

How to Cite

Harini Dwi Kurniasari. (2022). THE INFLUENCE OF PARENTING PATTERNS OF PARENTS AND PEERS ON LEARNING DISCIPILINE OF VOCATIONAL HIGH SCHOOL STUDENTS IN EAST JAKARTA. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Perkantoran, Dan Akuntansi - JPEPA, 3(1), 169-184. Retrieved from http://pub.unj.ac.id/index.php/jpepa/article/view/431