THE INFLUENCE OF PARENTING AND LEARNING STYLES ON CLASS XI AND XII ACHIEVEMENT IN FINANCIAL ACCOUNTING AND INSTITUTIONS ON GOVERNMENT ACCOUNTING SUBJECTS VOCATIONAL HIGH SCHOOL 6 JAKARTA

Authors

  • Dara Anggraeni Bimanyu Putri Dara Daughter

Keywords:

Parenting, Learning Styles, Learning Achievements

Abstract

This study aims to determine the effect of parenting and Learning Style on learning achievement class XI and XII AKL on Government Accounting subjects. at SMK Negeri 6 Jakarta. This research was conducted for 4 months starting from April to July 2020. The research population was 83 students of class XI and XII of SMK Negeri 6 Jakarta majoring in Financial Accounting and Institutions. The sampling technique uses saturated sampling so that a sample of 83 students is obtained. Variabel Data Learning Achievement obtained from final semester exam (UAS) scores in Government Accounting subjects, Parenting Parents, and Learning Styles obtained from questionnaires.

References

Arends, R. I. (2008). Learning To Teach: Belajar untuk Mengajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ari, S. (2018). Guru Perlu Mengetahui Gaya Belajar Muridnya. Jogja: TribunJogja.com.

Arikunto, S. (2010). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Ashadi. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dan Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar. Surakarta.

Chatib, M. (2009). Sekolahnya Manusia: Sekolah Berbasis Multiple Intelligences Di Indonesia. Bandung: PT. Mizan Pustaka.

Danim, S. (2010). Media Komunikasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Dr. Hamdani, M. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PUSTAKA SETIA.

Drs. Tohirin, M. M. (2005). Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Kaplan, L. (2013). Education and the Family. United States: Wayne State University.

Khuluqo, D. I. (2017). Belajar dan Pembelajaran: Konsep Dasar, Metode dan Aplikasi Nilai-Nilai Spiritualitas Dalam Proses Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kompas.com. (2019). 5 Rekomendasi Bank Dunia untuk Peningkatan Kualitas Pendidikan Indonesia. Jakarta: Kompas.com.

Kompasiana.com. (2015). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Pendidikan Masa Kini. Jakarta: Kompasiana.com.

Lestari, E. A. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua, Motivasi Belajar, dan Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar IPS. Jakarta.

Nasution, T., & Nasution, N. (1989). Peranan Orangtua dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Anak. Yogyakarta: Gunung Mulia.

Permatasari, B. I. (2017). Pengaruh Pola Aasuh Orang Tua, Gaya Belajar, dan Motivasi Berprestasi terhadap Prestasi Belajar Matematika. Makassar.

Porter, B. D., Reardon, M., & Singer-Nourie, S. (2014). Quantum Teaching: Mempraktikan Quantum Learning di Ruang-ruang kelas. Bandung: Mizza Media Utama.

Prabasari, B. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar melalui Motivasi Belajar sebagai Variabel Intervening. Jakarta.

Prakoso, B. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Prestasi Belajar IPS Kelas V SD Segugus 1 Kecamatan Wates. Wates.

Prastiti, S. D. (2016). Pengaruh Faktor Preferensi Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar. Jakarta.

Priansa, D. J. (2016). Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia.

Priyatno, D. (2010). Paham Analisa Statistik Data dengan SPSS. Yogyakarta: MediaKom.

Priyatno, D. (2017). Belajar Alat Analisis Data dan Cara Pengolahannya dengan SPSS. Jakarta: Ppenerbit Gava Media.

Purwakartapost.co.id. (2017). Perhatian Orang Tua dalam Peningkatan Prestasi Anak. Purwakarta: Purwakartapost.co.id.

Retno Diah, S. W. (2016). Pengaruh Pola Aasuh Orang Tua dan Lingkungan Sekolah terhadap Prestasi Belajar Siswa Akuntansi Kelas X. Jakarta.

Riduwan. (2010). Metode dan teknik menyusun tesis. Bandung: Alfabeta.

Semiawan, C. (2009). Penerapan Pembelajaran Pada Anak. Jakarta: PT. Indeks.

Semiawan, C. (2009). Penerapan Pembelajaran Pada Anak. Jakarta: PT Macanan Jaya Cemerlang.

Seto Mulyadi, A., Basuki, H., & Rahardjo, W. (2017). PSIKOLOGI PENDIDIKAN: Dengan Pendekatan Teori-teori Baru dalam Psikologi. Depok: Kharisma Putra Utama.

Sindonews.com. (2018). Guru dan Urgensi Pendidikan Kreatif. Jakarta: SINDONEWS.COM.

Suci Amin, R. H. (2018). POLA ASUH ORANG TUA DALAM MOTIVASI BELAJAR ANAK. Yogyakarta: CV BUDI UTAMA.

Sudjana, N. (2005). Metode Statistika. Bandung: Tarsito.

Sugiyono. (2011). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Statistika untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan : Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susilo, M. J. (2009). Sukses dengan Gaya Belajar. Yogyakarta: PINUS.

Syah, M. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Syamaun, N. (2017). Dampak Pola Asuh Orang Tua dan Guru Terhadap Kecenderungan Perilaku Agresif Siswa. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.

Tribunjogja.com. (2018). Guru Perlu Mengetahui Gaya Belajar Muridnya. Jogjakarta: Tribunjogja.com.

Wahab, D. R. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Widya Novia Hedyanti, S. S. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Prestasi Belajar IPS Melalui Motivasi Belajar. Malang.

Widyawati, S. (2018). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika. Jawa Tengah.

Wiedarti, P. (2018). Seri Manual GLS: Pentingnya Memahami Gaya Belajar. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Published

2021-12-11

How to Cite

Dara, D. A. B. P. (2021). THE INFLUENCE OF PARENTING AND LEARNING STYLES ON CLASS XI AND XII ACHIEVEMENT IN FINANCIAL ACCOUNTING AND INSTITUTIONS ON GOVERNMENT ACCOUNTING SUBJECTS VOCATIONAL HIGH SCHOOL 6 JAKARTA. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Perkantoran, Dan Akuntansi - JPEPA, 1(2), 86-98. Retrieved from http://pub.unj.ac.id/index.php/jpepa/article/view/105