THE EFFECT OF LEARNING INTEREST AND FAMILY ENVIRONMENT ON LEARNING DIFFICULTIES IN ACCOUNTING MAJOR 41 STATE VOCATIONAL HIGH SCHOOL JAKARTA.

Authors

  • Tika Rahayu UNJ

Keywords:

learning interest, family environment, learning difficulties

Abstract

This study aims to determine the impact of learning interest and family environment on learning difficulties in accounting major of 41 state vocational high school Jakarta. the population of this study was 143 students. The sampling technique uses proportional random sampling to obtain a sample of 105 students. Test requirements analysis is done, the data are expressed in normal and linear distribution. Based on the analysis of the results of the study concluded that partially negative and not significant, and negative and significant effect (th1: -0,797; th2: -2,261 each < ttabel; 1,983). while simultaneously obtained Fcount (3,127) > Ftable (3,08) it can be concluded that the variables of learning interest and family environment have a positive and significant effect on learning difficulties by obtaining a multiple correlation coefficient of 0,465 and a coefficient of determination of 46,5%.

References

(n.d.).

Ahmad Susanto, M. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana.

Amelia, E. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Kesulitan Belajar Siswa Kelas X Akuntansi.

Baharuddin. (2017). Pendidikan Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Dalyono, D. M. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Darmadi, H. (2019). Pengantar Pendidikan Era Globalisasi.

Dina. (2019, Juli Rabu). Sedih, Siswi Ini Putus Sekolah Karena Nggak Ada Biaya. Retrieved from Indozone: siswi tersebut terpaksa berhenti sekolah karena tidak memiliki biaya. Ayahnya tidak bisa mengantarkannya dengan menggunakan sepeda motor, lantaran sering tidak memiliki uang untuk beli bensin. Padahal, ia dikenal sangat pintar di sekolahnya.

Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Drs. H. Makmun Khairani, M. P. (2017). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Hakim, T. (n.d.). Belajar secara Efektif (panduan menemukan teknik belajar, memilih jurusan dan menentukan cita-cita).

Haryanto, R. Y. (2011). Teori-Teori Dasar Psikologi Pendidikan. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Hasbullah. (2006). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Husamah. (2018). Belajar dan Pembelajaran . Bandung: Universitas Muhammadiyah Malang.

Jirana, N. S. (2015). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesulitan dan Minat Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Biologi Universitas Sulawesi Barat .

Kompri, M. (2017). Belajar; Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Media Akademi.

Muhsin, A. K. (2019). Pengaruh Minat Belajar, Motivasi Belajar, Lingkungan Keluarga dan Lingkungan Sekolah Terhadap Kesulitan Belajar.

Pratiwi, R. S. (2019). Factors Influencing Difficulties of Learning Economics Students of Kudus District High School.

Rahel. (2019, Desember Kamis). Ujian Nasional Dihapus bikin siswa tak minat belajar? Ini kata kemendikbud. Retrieved from DetikNews.com: Selain itu, adanya UN dapat membuat siswa lupa terhadap pentingnya proses belajar itu sendiri. Padahal proses belajar inilah yang perlu dikembangkan dalam diri siswa.

Rahmawati, N. (2016, Maret). Prestasi Belajar Anak Rendah Siapa yang Salah? Retrieved from Kompasiana: https://www.kompasiana.com/nnnnv/56efab98a823bde808ee7139/prestasi-belajar-anak-rendah-siapakah-yang-salah?page=all

Rizal. (2017, Oktober Senin). Sekda : Deteksi Dini Anak Kesulitan Belajar. Retrieved from Antara Kalbar: https://kalbar.antaranews.com/berita/352241/sekda-deteksi-dini-anak-kesulitan-belajar

Sari, R. L. (2016). Faktor – Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Ekonomi Peserta Didik SMA N Kelas X IPS Semester Gasal Di Kabupaten Sleman Tahun Ajaran 2016/2017.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Supriyono, A. A. (2013). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Syafril, Z. Z. (2017). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan edisi pertama. Jakarta: Kencana.

Syah, M. (2017). Psikologi Belajar. Depok: Rajawali Pers.

Tjalla, A. (2004). 10 Kesalahan Orang Tua & Guru dalam Mendidik dan Solusinya. Bogor: An-Najah Press.

Wati, A. K. (2017). Psikologi Belajar.

Wiyani, M. I. (2017). Psikologi Pendidikan (Teori dan Aplikasi dalam Proses Pembelajaran). Yogyakarta: Ar-Ruzz Meida.

Published

2021-12-11

How to Cite

Rahayu, T. (2021). THE EFFECT OF LEARNING INTEREST AND FAMILY ENVIRONMENT ON LEARNING DIFFICULTIES IN ACCOUNTING MAJOR 41 STATE VOCATIONAL HIGH SCHOOL JAKARTA. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Perkantoran, Dan Akuntansi - JPEPA, 1(2), 109-117. Retrieved from http://pub.unj.ac.id/index.php/jpepa/article/view/107