THE EFFECT OF SELF-EFFICACY AND ACADEMIC PROCRASTINATION ON STUDENT LEARNING OUTCOMES IN PROFESSIONAL ETHICS SUBJECTS AT SMK NEGERI SOUTH JAKARTA

Authors

  • Nindya Flaurina Universitas Negeri Jakarta

Keywords:

Self Efficacy, Procrastination Academic, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the effect of self-efficacy and academic procrastination on learning outcomes. The method used is a survey method with a correlational approach. The affordable population is 144 students and the sample is 105 students. Data collection using questionnaire and documentation instruments. Based on the results of the study, it can be concluded that there is a positive effect of self-efficacy and a negative effect of academic procrastination together have a significant effect on learning outcomes.

References

Abdurrahman, M., & Muhidin, S. A. (2011). Panduan Praktis Memahami Penelitian (Bidang Sosial-Administrasi-Pendidikan). Bandung: CV Pustaka Setia.

Arifani, H., & Purnami, A. S. (2015). Akademik Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP se-Kecamatan Kraton Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 25-32.

Azar, F. S. (2013). Self-efficacy, Achievement Motivation, and Academic Procrastination as Predictors of Academic Performance. US-China Education Review B, 3(11), 847-857.

Bandura, A. (2002). Self Efficacy in Changing Societies. USA: Cambridge University Press.

Chairani, M. (2017). Pengaruh Efikasi Diri dan Motivasi Belajar Terhadap Kemandirian Belajar Serta Implikasinya Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Sains Ekonomi dan Edukasi, 5(1), 31-40.

Christy, B. (2018). Mendikbud : Bangun Rasa Percaya Diri Anak Melalui Pendidikan Keluarga. Retrieved from Kemdikbud.go.id: http://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2018/11/mendikbud-bangun-rasa-percaya-diri-anak-melalui-pendidikan-keluarga

Dami, Z. A., & Loppies, P. A. (2018). Efikasi Diri dan Prokrastinasi Akademik Sebagai Prediktor Prestasi Akademik. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 74-85.

Endra, F. (2017). Pengantar Metodologi Penelitian (Statistika Praktis). Sidoarjo: Zifatama Jawara.

Fathurrohman, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran Modern. Yogyakarta: Garudhawaca.

Ferrari, J. R. (2010). Still Procrastinating? Canada: John Wiley & Sons, Inc.

Ghufron, M. N., & Suminta, R. R. (2010). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ghufron, M. N., & Suminta, R. R. (2013). Efikasi Diri dan Hasil Belajar Matematika : Meta-analisis. Buletin Psikologi, 21(1), 20-30.

Hidayah, N., & Atmoko, A. (2003). Landasan Sosial Budaya dan Psikologi Pendidikan. Malang: Gunung Samudera.

Hidayat, F., Syah, N., Apdeni, R., & Kusmaningrum, I. (2018). Pengaruh Prokrastinasi Terhadap Hasil Belajar Menggambar Konstruksi Kolom dan Balok Beton Bertulang Siswa Kelas XI TGB 2 SMK Negeri 1 Pariaman. Jurnal Teknik Sipil, 5(2), 2218-2222.

Husetiya, Y. (2010). Hubungan Asertivitas Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Ekonomi, 6.

Ibere, K. (2014). The Self Guide of Mental Wealth Coaching : 8 Ways to Overcome Procrastination. LLC: Worthy 4 Success.

Imron. (2018). Aspek Spiritualitas Dalam Kinerja . Magelang: UNIMMA Press.

Khine, M. S., & Areepattamannil, S. (2016). Non Cognitive Skills and Factors in Educational Attainment. The Netherlands: Sense Publisher.

Kurniawan, R., & Yuniarto, B. (2016). Analisis Regresi : Dasar dan Penerapannya. Jakarta: Kencana.

Lenz, E. R., & Shortridge-Baggett, L. M. (2002). Self Efficacy In Nursing : Research and Measurement Perspectives. New York: Springer Publishing Company Inc.

Malawi, I. (2018). Pembaharuan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jawa Timur: CV AE Medika Grafika.

Mirdanda, A. (2018). Motivasi Berprestasi dan Disiplin Peserta Didik. Pontianak: Yudha English Gallery.

Monika, & Adman. (2017). Peran efikasi diri dan motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 219-226.

Nancy, Y. (2019). Prokrastinasi : Saat Kita Gemar Menunda Pekerjaan Hingga Menit Akhir. Retrieved from Tirto.id: https://tirto.id/prokrastinasi-saat-kita-gemar-menunda-pekerjaan-hingga-menit-akhir-ejTL

Narlan, A., & Juniar, D. T. (2018). Statistika Dalam Penjas : Aplikasi Praktis Dalam Penelitian Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Noor, J. (2011). Metodologi Penelitian. Jakarta: Kencana.

Nurdin, I., & Hartati, S. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: MSC.

Pratiwi, A. D., & Sawitri, D. R. (2015). Prokrastinasi Akademik Ditinjau dari Efikasi Diri Akademik dan Lama Studi pada Mahasiswa Jurusan Desain Komunikasi Visual Universitas Dian Nuswantoro. Jurnal Empati, 273.

Purnawi, A. (2019). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Deepublish.

Purwanto. (2016). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Putrie, C. A. (2019). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua, Minat Belajar dan Prokrastinasi Akademik Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Pada SMA Negeri Akreditasi A di Kota Padang. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(1), 18-26.

Ramadhan, R. P., & Winata, H. (2016). Prokrastinasi Akademik Menurunkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 154-159.

Rickles, N. M., Wertheimer, A. I., & Smith, M. C. (2010). Social and Behavioral Aspects of Pharmaceutical Care (2nd ed). Massachusetts: Jines & Barlett Publisher.

Rosyid, M. Z., Mustajab, & Abdullah, A. R. (2019). Prestasi Belajar. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.

Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran : Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Salim, & Haidir. (2019). Penelitian Pendidikan . Jakarta: Kencana.

Sarmanu. (2017). Dasar Metode Penelitian. Surabaya: Airlangga University Press.

Setiawan, D. F. (2018). Prosedur Evaluasi dalam Pembelajaran. Sleman: Deepublish.

Setiawati, R. (2018). Kiat-Kiat Menjadi Guru Pemula yang Hebat. Sleman: Deepublish.

Siagian, D., & Sugiarto. (2006). Metode Statistika Untuk Bisnis dan Ekonomi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Sihaloho, L., Rahayu, A., & Wibowo, L. A. (2018). Pengaruh Efikasi Diri (Self Efficacy) Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri se-Kota Bandung. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 4(1), 52-71.

Sinar. (2018). Metode Active Learning : Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Siregar, P. S. (2019). Ayo Latihan Mengajar : Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Sleman: Deepublish.

Sudaryo, Y., Sofiati, N. A., Medidjati, A., & Hadiana, A. (2019). Metode Penelitian Survei Online dengan Google Forms. Yogyakarta: Penerbit ANDI.

Sudjana, N. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2018). Bimbingan dan Konseling di Sekolah (Konsep, Teori dan Aplikasinya. Jakarta: Prenadamedia Group.

Syah, M. (2008). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syamsidah. (2016). Kiat Mudah Membuat Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Taman Kanak-Kanak. Yogyakarta: Deepublish.

Triyono, & Rifai, M. E. (2018). Efikasi diri dan Regulasi Emosi Dalam Mengatasi Prokrastinasi Akademik. Sukoharjo: CV Sindunata.

Utari, A., & Senen, S. H. (2018). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Prestasi Belajar pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, 2(1), 1-9.

Vinothkumar, M., Kousalya, & Rai, V. V. (2016). Moderating Roles of Hardiness and Self-Efficacy in the Relationship Between Flow and Academic Procrastination on Academic Performance. In A. Patel, & S. Makvana, The International Journal Of Indian Psychology (p. 80). Gujarat: Redshine Publication.

Vinothkumar, M., Kousalya, & Rai, V. V. (2016). Moderating Roles of Hardiness and Self-Efficacy in the Relationship between Flow and Academic Procrastination on Academic Performance: A Structural Equation Model Approach. The International Journal of Indian Psychology, 3(2), 77-89.

Vivanews. (2019, Desember 5). Survei Pendidikan Dunia : Indonesia Peringkat 72 dari 77 Negara. Retrieved from Vivanews.com: www.vivanews.com/amp/berita/dunia/23062-survei-pendidikan-dunia-indonesia-peringkat-72-dari-77-negara

Abdurrahman, M., & Muhidin, S. A. (2011). Panduan Praktis Memahami Penelitian (Bidang Sosial-Administrasi-Pendidikan). Bandung: CV Pustaka Setia.

Arifani, H., & Purnami, A. S. (2015). Akademik Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP se-Kecamatan Kraton Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 25-32.

Azar, F. S. (2013). Self-efficacy, Achievement Motivation, and Academic Procrastination as Predictors of Academic Performance. US-China Education Review B, 3(11), 847-857.

Bandura, A. (2002). Self Efficacy in Changing Societies. USA: Cambridge University Press.

Chairani, M. (2017). Pengaruh Efikasi Diri dan Motivasi Belajar Terhadap Kemandirian Belajar Serta Implikasinya Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Sains Ekonomi dan Edukasi, 5(1), 31-40.

Christy, B. (2018). Mendikbud : Bangun Rasa Percaya Diri Anak Melalui Pendidikan Keluarga. Retrieved from Kemdikbud.go.id: http://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2018/11/mendikbud-bangun-rasa-percaya-diri-anak-melalui-pendidikan-keluarga

Dami, Z. A., & Loppies, P. A. (2018). Efikasi Diri dan Prokrastinasi Akademik Sebagai Prediktor Prestasi Akademik. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 74-85.

Endra, F. (2017). Pengantar Metodologi Penelitian (Statistika Praktis). Sidoarjo: Zifatama Jawara.

Fathurrohman, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran Modern. Yogyakarta: Garudhawaca.

Ferrari, J. R. (2010). Still Procrastinating? Canada: John Wiley & Sons, Inc.

Ghufron, M. N., & Suminta, R. R. (2010). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ghufron, M. N., & Suminta, R. R. (2013). Efikasi Diri dan Hasil Belajar Matematika : Meta-analisis. Buletin Psikologi, 21(1), 20-30.

Hidayah, N., & Atmoko, A. (2003). Landasan Sosial Budaya dan Psikologi Pendidikan. Malang: Gunung Samudera.

Hidayat, F., Syah, N., Apdeni, R., & Kusmaningrum, I. (2018). Pengaruh Prokrastinasi Terhadap Hasil Belajar Menggambar Konstruksi Kolom dan Balok Beton Bertulang Siswa Kelas XI TGB 2 SMK Negeri 1 Pariaman. Jurnal Teknik Sipil, 5(2), 2218-2222.

Husetiya, Y. (2010). Hubungan Asertivitas Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Ekonomi, 6.

Ibere, K. (2014). The Self Guide of Mental Wealth Coaching : 8 Ways to Overcome Procrastination. LLC: Worthy 4 Success.

Imron. (2018). Aspek Spiritualitas Dalam Kinerja . Magelang: UNIMMA Press.

Khine, M. S., & Areepattamannil, S. (2016). Non Cognitive Skills and Factors in Educational Attainment. The Netherlands: Sense Publisher.

Kurniawan, R., & Yuniarto, B. (2016). Analisis Regresi : Dasar dan Penerapannya. Jakarta: Kencana.

Lenz, E. R., & Shortridge-Baggett, L. M. (2002). Self Efficacy In Nursing : Research and Measurement Perspectives. New York: Springer Publishing Company Inc.

Malawi, I. (2018). Pembaharuan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jawa Timur: CV AE Medika Grafika.

Mirdanda, A. (2018). Motivasi Berprestasi dan Disiplin Peserta Didik. Pontianak: Yudha English Gallery.

Monika, & Adman. (2017). Peran efikasi diri dan motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 219-226.

Nancy, Y. (2019). Prokrastinasi : Saat Kita Gemar Menunda Pekerjaan Hingga Menit Akhir. Retrieved from Tirto.id: https://tirto.id/prokrastinasi-saat-kita-gemar-menunda-pekerjaan-hingga-menit-akhir-ejTL

Narlan, A., & Juniar, D. T. (2018). Statistika Dalam Penjas : Aplikasi Praktis Dalam Penelitian Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Noor, J. (2011). Metodologi Penelitian. Jakarta: Kencana.

Nurdin, I., & Hartati, S. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: MSC.

Pratiwi, A. D., & Sawitri, D. R. (2015). Prokrastinasi Akademik Ditinjau dari Efikasi Diri Akademik dan Lama Studi pada Mahasiswa Jurusan Desain Komunikasi Visual Universitas Dian Nuswantoro. Jurnal Empati, 273.

Purnawi, A. (2019). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Deepublish.

Purwanto. (2016). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Putrie, C. A. (2019). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua, Minat Belajar dan Prokrastinasi Akademik Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Pada SMA Negeri Akreditasi A di Kota Padang. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(1), 18-26.

Ramadhan, R. P., & Winata, H. (2016). Prokrastinasi Akademik Menurunkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 154-159.

Rickles, N. M., Wertheimer, A. I., & Smith, M. C. (2010). Social and Behavioral Aspects of Pharmaceutical Care (2nd ed). Massachusetts: Jines & Barlett Publisher.

Rosyid, M. Z., Mustajab, & Abdullah, A. R. (2019). Prestasi Belajar. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.

Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran : Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Salim, & Haidir. (2019). Penelitian Pendidikan . Jakarta: Kencana.

Sarmanu. (2017). Dasar Metode Penelitian. Surabaya: Airlangga University Press.

Setiawan, D. F. (2018). Prosedur Evaluasi dalam Pembelajaran. Sleman: Deepublish.

Setiawati, R. (2018). Kiat-Kiat Menjadi Guru Pemula yang Hebat. Sleman: Deepublish.

Siagian, D., & Sugiarto. (2006). Metode Statistika Untuk Bisnis dan Ekonomi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Sihaloho, L., Rahayu, A., & Wibowo, L. A. (2018). Pengaruh Efikasi Diri (Self Efficacy) Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri se-Kota Bandung. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 4(1), 52-71.

Sinar. (2018). Metode Active Learning : Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Siregar, P. S. (2019). Ayo Latihan Mengajar : Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Sleman: Deepublish.

Sudaryo, Y., Sofiati, N. A., Medidjati, A., & Hadiana, A. (2019). Metode Penelitian Survei Online dengan Google Forms. Yogyakarta: Penerbit ANDI.

Sudjana, N. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2018). Bimbingan dan Konseling di Sekolah (Konsep, Teori dan Aplikasinya. Jakarta: Prenadamedia Group.

Syah, M. (2008). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syamsidah. (2016). Kiat Mudah Membuat Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Taman Kanak-Kanak. Yogyakarta: Deepublish.

Triyono, & Rifai, M. E. (2018). Efikasi diri dan Regulasi Emosi Dalam Mengatasi Prokrastinasi Akademik. Sukoharjo: CV Sindunata.

Utari, A., & Senen, S. H. (2018). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Prestasi Belajar pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, 2(1), 1-9.

Vinothkumar, M., Kousalya, & Rai, V. V. (2016). Moderating Roles of Hardiness and Self-Efficacy in the Relationship Between Flow and Academic Procrastination on Academic Performance. In A. Patel, & S. Makvana, The International Journal Of Indian Psychology (p. 80). Gujarat: Redshine Publication.

Vinothkumar, M., Kousalya, & Rai, V. V. (2016). Moderating Roles of Hardiness and Self-Efficacy in the Relationship between Flow and Academic Procrastination on Academic Performance: A Structural Equation Model Approach. The International Journal of Indian Psychology, 3(2), 77-89.

Vivanews. (2019, Desember 5). Survei Pendidikan Dunia : Indonesia Peringkat 72 dari 77 Negara. Retrieved from Vivanews.com: www.vivanews.com/amp/berita/dunia/23062-survei-pendidikan-dunia-indonesia-peringkat-72-dari-77-negara

Wahab, R. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Wahdania, Rahman, U., & Sulasteri , S. (2017). Pengaruh Efikasi Diri, Harga Diri dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Bulupoddo Kab. Sinjai. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 5(1), 68-81.

Wahyuni, D. S. (2016). Pengaruh Efikasi Diri, Cara Belajar, Persepsi Siswa Tentang Komunikasi Guru dan Persepsi Siswa Tentang Perhatian Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI MAN di Kota Palu. Jurnal Matematika dan Pembelajarannya, 2(2), 22-42.

Zahra, Y., & Hernawati, N. (2015). Prokrastinasi Akademik Menghambat Peningkatan Prestasi Akademik Remaja di Wilayah Pedesaan. Jur. Ilm. Kel. & Kons, 169-170.

Zimmerman, B. (1995). Self-Efficacy and Educational Development. In A. Bandura, Self-Efficacy in Changing Societies (p. 203). USA: Camridge University Press.

Published

2021-12-11

How to Cite

Nindya Flaurina. (2021). THE EFFECT OF SELF-EFFICACY AND ACADEMIC PROCRASTINATION ON STUDENT LEARNING OUTCOMES IN PROFESSIONAL ETHICS SUBJECTS AT SMK NEGERI SOUTH JAKARTA. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Perkantoran, Dan Akuntansi - JPEPA, 1(2), 129-142. Retrieved from http://pub.unj.ac.id/index.php/jpepa/article/view/110